Aby naše stránky fungovaly, jak mají, potřebujeme váš souhlas se zpracováním malých anonymizovaných souborů – tzv. cookies. Dbáme přitom na vaše soukromí, a tak je používáme pouze pro správné fungování webu, statistické účely a měření úspěšnosti reklamních obsahů, abychom mohli zachovat standard služeb, na který jste zvyklí. Projděte si Prohlášení o ochraně osobních údajů.
Ačkoli se cookies ukládají ve vašem internetovém prohlížeči a webová stránka tak má informace o předchozí aktivitě, jsou tyto informace anonymní, neobsahují citlivé údaje a není možné na jejím základě identifikovat konkrétní osobu. Výhodou, že o vás už webová stránka něco ví, je to, že může ušetřit čas a pomoci se zobrazováním pouze relevantního obsahu, zachováním vašeho nastavení, uložením souhlasů, a prozradí nám, jaké informace vám můžeme zobrazovat a jaké ne, a tak se může náš web neustále zlepšovat. Více informací
Tyto cookies nelze vypnout – potřebujeme je pro správné a bezpečné fungování webových stránek s řádným zobrazováním funkčních prvků, například včetně přihlašovacích formulářů.
Díky těmto cookies máme k dispozici anonymizovanou statistiku o tom, co se našim uživatelům na našich stránkách líbí, odkud přicházejí, na co klikají, jak dlouho u nás zůstávají. Tyto informace jsou pro nás skvělým ukazatelem, jak průběžně optimalizovat fungování našeho webu.
Díky těmto souborům můžeme měřit efektivitu reklamy, víme, zda na ni uživatelé klikají, jakou reklamu mohli vidět před návštěvou stránek, a tedy jak jsou naše kampaně úspěšné a užitečné.
Ani jsme se nenadáli, rok 2021 utekl jako voda a Vánoce jsou opět za rohem. Abychom vám zpříjemnili tento předvánoční čas a pomohli vám načerpat sváteční atmosféru, i letos jsme si pro vás nachystali adventní pohodový kalendář. Naplnili jsme jej hromadou užitečných tipů a rad ze světa účetnictví a nebudou chybět ani malé pozornosti jako dárek od nás. Už ode dneška si můžete každý den „sníst“ jeden z perníčků upečený v dílně STORMWARE a objevit překvapení, které jsme pod nimi nachystali. Co se asi skrývá pod 24. perníčkem? :-)
Blíží se nám Vánoce a my Vám jako každý rok přinášíme nadílku v podobě nové verze programu POHODA, tentokrát už rel. 13000. Veškeré novinky najdete na našem webu a těm největším z nich se věnujeme v lednovém čísle časopisu Moje POHODA. Dočtete se například, jak si nastavit členění DPH pro doklady v OSS nebo, co Vám nabízí nová tisková sestava. Opět nebudou chybět ani novinky z našich ostatních programů a aplikací a pro předvánoční odpočinek také pár oddychovějších článků. Můžete se těšit také na tipy a doporučení pro přelom účetních období. Přejeme pohodové čtení. :-)
Máme tu konec roku a my bychom vám při jeho příležitosti rádi poděkovali za důvěru, kterou do nás i našich produktů vkládáte. Zároveň vám přejeme klidné a pohodové Vánoce a do nového roku hodně spokojenosti a úspěchů. Současně vám přinášíme informace o naší provozní době mezi svátky. Ta se změní jen nepatrně: naši konzultanti na zákaznické podpoře a obchodní konzultanti na jihlavské pobočce vám budou 23., 27.–30. 12. k dispozici od 8:00 do 16:00 hodin, na Silvestra od 8:00 do 12:00 hodin. Provozní dobu ostatních poboček najdete přímo na stránce s kontakty.
Změny v pravidlech v dovolené od 1. 1. 2021 zamotaly hlavu mnoha mzdovým účetním i nejednomu zaměstnanci. Největší novinkou bylo, že se dovolená začala vykazovat v hodinách. Nový způsob zjednodušil též přepočet nároku na dovolenou při změně týdenní pracovní doby v průběhu roku i zjištění nároku na dovolenou u nerovnoměrně rozvržené pracovní doby. I když uplynul již téměř rok od zavedení těchto novinek, stále kolem dovolené panují nejasnosti. Dali jsme proto dohromady články z Portálu POHODA, které na toto téma vyšly, přimíchali jsme tipy od našich kolegyň z účetní podpory a vznikl z toho e-book, který si můžete zdarma stáhnout.
V současné době rychlých legislativních změn je potřeba mít personální a mzdový software vždy aktuální. Systém PAMICA má aktuální legislativu „v malíku“ a poradí si i se specifickými případy pracovněprávních vztahů. Zajímá vás, jaké možnosti se vám přechodem na Pamicu otevřou? Pak se zúčastněte některého z našich bezplatných online vysílání a/nebo si rovnou všechny funkce sami vyzkoušejte v demoverzi zdarma. Podrobnosti ohledně převodu dat z vašeho současného systému s vámi rádi probereme na online konzultaci.
S platbami předem ve formě záloh, jistot, kaucí, poukazů či platebních kalendářů se při podnikání setkává asi každý. Obecně platí, že povinnost přiznat daň má plátce DPH ke dni dodání zboží nebo poskytnutí služby. Nicméně pokud přijme úplatu předem, tak daň z přidané hodnoty musí přiznat již ke dni přijetí této úplaty. Zákon o DPH nezná pojem „záloha“, ale pracuje právě s pojmem „úplata předem“. Vždy však existují výjimky, a ne z každé úplaty, kterou dostaneme „předem“, musíme ihned ke dni jejího přijetí odvést daň (DPH). Zdanit úplatu předem musíme v den jejího přijetí v případě, že zdanitelné plnění, kterého se úplata týká, je ke dni přijetí této úplaty známo dostatečně určitě.
Přihlaste se na online webinář mPOHODA a účetní – spolupráce, která se vyplatí. Náš lektor Vám představí hlavní výhody aplikace pro účetní firmy a projde s Vámi potřebná nastavení v programu POHODA včetně synchronizace s mPohodou. Také Vám ukáže práci s aplikací a popíše výhody, které Vám může přinést. Webinář je zdarma a proběhne 11. 11. 2021, už nyní se ale můžete zaregistrovat. Týden před konáním Vám zašleme e-mail s odkazem pro spuštění webináře. Chcete-li se dozvědět více, podívejte se na mBlog, kde o chystaném webináři vyšel krátký článek. Budeme se na Vás těšit. :-)
Pro některé daňové poplatníky bude 31. 10. končit lhůta pro splnění nové povinnosti. Tou je přiznání a platba DPH do zvláštního režimu jednoho správního místa – One Stop Shop. Tento režim přichází s možností odvádět daň prostřednictvím jednoho vybraného místa do všech států EU. Jako příklad je možné uvést českého plátce, který prodává zboží koncovým uživatelům v rámci EU. Aby se nemusel v jednotlivých státech registrovat, může se registrovat a podat přiznání v režimu OSS správci daně v ČR. A to FÚ pro Jihomoravský kraj, Územnímu pracovišti Brno, který DPH jednotlivým státům sám rozešle. Koho se nová povinnost týká a jak na přiznání OSS?
V praxi se dříve či později většina účetních jednotek setká s problémem pohledávky po splatnosti. Pohledávka představuje povinnost dlužníka zaplatit za poskytnuté služby nebo dodané zboží a podle zákona o účetnictví je dělíme na dlouhodobé a krátkodobé. Za dlouhodobé pohledávky se považují ty, u kterých je sjednaná doba splatnosti při vzniku účetního případu delší než jeden rok. Ostatní jsou pak pohledávky krátkodobé. Za krátkodobé pohledávky se považují i ty, které jsou již delší dobu po splatnosti. Podstatná je sjednaná doba splatnosti, nikoliv skutečná doba zaplacení. Jak řešit pohledávky po splatnosti z pohledu účetnictví a daní?
Jako každý rok vám přinášíme novou podzimní verzi programu POHODA, tentokrát už rel. 12900, která je plná novinek. Vybrali jsme ty nejvýznamnější a věnovali jim stránky v říjnovém čísle časopisu Moje POHODA. Největší novinkou, kterou jsme zapracovali do této verze Pohody, je bezesporu přiznání OSS. Díky tomu se snadno vypořádáte s legislativní změnou v oblasti prodeje zboží a poskytování služeb zákazníkům EU, platnou od 1. července 2021. Další stránky jsme ale věnovali také novinkám našich ostatních programů a aplikací. A opět jsme zařadili i oddychovější články. Moje POHODA už se těší, až se do ní začtete. :-)
Koncem července letošního roku došlo k navýšení částky daňového zvýhodnění na druhé a další dítě (zvýhodnění na jedno dítě zůstává beze změny). Změna platí „zpětně“ pro celé zdaňovací období 2021. U poplatníků s příjmy ze závislé činnosti/zaměstnání (dle § 6 zákona o daních z příjmů) budeme i nadále celý zbytek roku 2021 počítat se „starými“ částkami platnými pro rok 2020. V průběhu roku 2021 tedy k žádné změně ve zpracování mezd fakticky nedochází, tuto změnu použijeme poprvé až při výpočtu mezd za leden 2022. Jak můžeme díky daňovým úlevám ušetřit a k jakým konkrétním změnám došlo?
Ať už se jedná o pracovní poměr, nebo dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, bude-li se používat průměrný výdělek, musí být vypočten na základě ustanovení ze zákoníku práce. Průměrný výdělek anebo procento z něj se používá pro výpočet náhrad a příplatků ke mzdě. Jedná se o náhrady mzdy za dovolenou, při překážkách v práci na straně zaměstnance nebo zaměstnavatele, náhradu za prvních 14 dní pracovní neschopnosti, dále náhrady při ukončení pracovního poměru atd. Mezi nejčastější příplatky, pro něž se užívá průměrný výdělek, jsou příplatky za přesčas, za práci ve svátek, v noci či o víkendech. Jak na výpočet průměrného výdělku, se dozvíte na Portálu POHODA.
Příjmy z prodeje pozemků (a obecně všech nemovitých věcí) mohou být u fyzických osob zdanitelným či osvobozeným příjmem. V našem článku Zdanění příjmů z prodeje pozemku u fyzických osob na Portálu POHODA se podíváme, jaké platí podmínky pro osvobození těchto příjmů, jak příjem zdanit, pokud není osvobozen, a jaký uplatnit související výdaj. Nejdříve se zaměříme na prodej pozemku, který je součástí obchodního majetku podnikající fyzické osoby, poté se podíváme na příjmy z prodeje pozemku, který není a nikdy nebyl součástí obchodního majetku fyzické osoby.
Platba daně z příjmů se netýká pouze zaměstnanců, za které ji odvádí zaměstnavatel, ale také osob, které podnikají. Při určování výše záloh osoby samostatně výdělečně činné vycházejí z posledního podaného daňového přiznání, tedy daňového přiznání za předešlý rok. V případě, že OSVČ nemá příjem pouze z podnikatelské činnosti, musí na to při výpočtu výše záloh na daň z příjmů brát zřetel. Kdy musí OSVČ zálohy na daň z příjmů platit a jak spočítat jejich výši, se dozvíte v článku na Portálu POHODA. A to jak u příjmů plynoucích pouze z podnikání, tak u příjmů plynoucích z podnikání a zároveň ze zaměstnání.
Z důvodu technické údržby webových stránek nebude od úterý 31. srpna 2021 od 16:00 přístupné Zákaznické centrum STORMWARE ani náš e-shop. Zákaznické centrum spustíme znovu v 18:00 hodin, e-shop pak ve středu 1. září v 8:00 hodin. Jednotlivé produkty si tak můžete začít objednávat zase až po této hodině. Děkujeme za pochopení a přejeme pohodový den.
Paušální výdaj na dopravu je vlastně paušální částka za pohonné hmoty (a další výdaje), kterou je možné uplatnit bez ohledu na skutečnou výši spotřebovaných pohonných hmot. Mohou jej uplatnit jak poplatníci daně z příjmů právnických, tak i fyzických osob, je-li motorové vozidlo, na které uplatňujeme paušál, využíváno k dosažení, zajištění nebo udržení zdanitelných příjmů. Pro podnikatele může být paušál velmi výhodným nástrojem. Poplatník daně z příjmů se může rozhodnout, zda v daňovém přiznání uplatní skutečně vynaložené výdaje na pracovní cesty, nebo paušální výdaje na dopravu. Obojí nelze.
Bytová potřeba je pojem, jehož přesné vymezení musíme jako poplatníci daně z příjmů fyzických osob znát především při řešení osvobození příjmů z prodeje nemovitosti nebo při uplatnění nezdanitelné části základu daně – úroků z hypotečního úvěru. Od 1. 1. 2021 je bytová potřeba definována nově v samostatném § 4b v zákoně o daních z příjmů a na první pohled došlo jen k minimálním změnám. Ovšem definice bytové potřeby byla doplněna i o velmi podstatné oznamovací povinnosti poplatníka při uplatnění osvobození příjmů z prodeje nemovitosti. Jejich nesplnění může mít za následek neuznání osvobození.
Nečekejte žádné nudné předčítání paragrafů. Místo toho vám naservírujeme spoustu praktických tipů i mnohdy opomíjených informací, díky kterým vyzrajete na úřady a úspěšně nastartujete svůj vlastní business. Bezplatný online seminář ve stylu mini rozhovorů dvou odborníků na účetnictví je jako stvořený pro všechny, kteří se rozhodli neohroženě skočit do vod podnikatelského světa. Využijte skvělou příležitost optat se lektorů na cokoliv, co vás bude zajímat – své dotazy jim můžete zaslat i předem. Registrujte se už nyní, kapacita semináře je omezená. Budeme se těšit na viděnou 31. 8. 2021 v 15.00 hod.
Jako každé léto máme u nás v Jihlavě školicí prázdniny, skvělou náhradou je však individuální online školení, které probíhá po domluvě kdykoliv, přes aplikaci Microsoft Teams. Nezáleží na tom, zda se s našimi programy teprve seznamujete nebo s nimi pracujete delší dobu, téma může být na míru ušité pro každého z vás. Na naše pobočky pak můžete zajít i na standardní kurzy. Přihlášení je jednoduché, stačí si vybrat pobočku a vyplnit online formulář. Jen prosím nepřehlédněte, že jsme celodenní školení dočasně rozdělili na dva po sobě jdoucí dopolední bloky. Děkujeme a budeme se na vás těšit! :-)
Pokud zaměstnanci v rámci svého pracovního poměru čerpají volno bez náhrady mzdy, je třeba řešit zdravotní pojistné. Pokud by totiž byl vyměřovací základ pod svojí minimální hranicí, tzn. v roce 2021 nižší než 15.200 Kč za měsíc, je povinnost zdravotní pojištění odvést z částky plného vyměřovacího základu. Z rozdílu mezi minimálním vyměřovacím základem a vypočteným základem ze mzdy platí zdravotní pojištění v plné výši zaměstnanec. V případě, že chce zaměstnanec poskytnout dlouhodobější neplacené volno, musí se se zaměstnavatelem dohodnout, zda mu jej poskytne.
Společnost s ručením omezeným je založena za účelem dosažení zisku a jeho vyplacení společníkům. Ohledně rozdělení zisku, resp. podílu na zisku mezi společníky platí určitá pravidla a omezení, kdy zisk můžeme vyplatit. Z účetního pohledu se musíme vypořádat s vyčíslením zisku, jeho zaúčtováním (včetně záloh na podíl na zisku). Z daňového pohledu musíme výplatu podílu na zisku správně zdanit. Ale musíme se s podílem na zisku vypořádat také z pohledu právního, tedy zejména s podmínkami a omezeními vyplývajícími ze zákona o obchodních korporacích. K jakým změnám dochází v roce 2021?
V posledních aktualizacích systému Microsoft Windows a kancelářského balíku Microsoft Office došlo k chybnému převázání komponenty ACE DAO 2007, kterou produkty STORMWARE vyžadují pro své fungování. Naši vývojáři tak obratem začali pracovat na update POHODA 12804, po jehož automatické instalaci se vše vyřeší. O aktualizacích ostatních programů Vás budeme informovat. Chybu můžete upravit i ručně, stačí postupovat podle našeho návodu. Vše jednoduše vyřešíte během pár chvil. Děkujeme za pochopení.
Začínáte podnikat a nevíte, jak na to? Potřebujete zjistit, kdy se vyplatí podnikat na živnost a kdy je lepší založit firmu? Nebo jestli máte evidovat výdaje paušálem, vést daňovou evidenci nebo účetnictví? A jak je to se zálohami na zdravotní a sociální pojištění? Povinností pro nové OSVČ je na začátku opravdu mnoho, ale když budete krok po kroku následovat našeho průvodce, na to nejdůležitější rozhodně nezapomenete. Začínající podnikatele a firmy navíc podpoříme slevou 30 % na nový fakturační, účetní, daňový nebo mzdový software a hodinovým školením s naším lektorem zdarma. S naší péčí vaše podnikání rozkvete.
Po jarním útlumu čeká podnikatele opět velmi akční léto. Abychom vás podpořili, nabízíme vám v rámci naší letní akce 30% slevu na pořízení vyšší varianty, řady nebo přídavných licencí programu POHODA, PAMICA nebo doplňku Business Intelligence. Jestli Pamicu ani Business Intelligence ještě nemáte, 30% slevu můžete využít i na jejich pořízení. Stačí se objednat na online konzultaci a my vám poradíme s výběrem toho nejvhodnějšího rozšíření. A dokonce, za 1. hodinu individuálních služeb, při které vám pomůžeme s jejich správným nastavením, zaplatíte jen 590 Kč. Akce trvá od 1. 7. do 31. 8. 2021.
Od 1. července 2021 začnou platit nová pravidla pro prodej zboží a poskytování služeb koncovým zákazníkům v Evropské unii. Ruší se dosavadní limity a zároveň vzniká pouze jeden ve výši 10 000 EUR bez DPH společný pro prodej zboží a poskytnutí vybraných služeb do všech členských států EU dohromady. V případě překročení zmíněného limitu můžete pro zjednodušení odvodu DPH v rámci EU u vybraných plnění nově využít režim One Stop Shop (OSS). Jak si režim OSS správně nastavit v programu POHODA, se už dozvíte v novém videonávodu od naší lektorky Šárky.
Od 1. července do 31. srpna 2021 se můžete na naše konzultanty ze zákaznické podpory (567 117 711, hotline@stormware.cz) a obchodního oddělení STORMWARE (567 112 612, obchod@stormware.cz) obrátit telefonicky nebo e-mailem každý všední den od 8:00 do 16:00 hodin. I nadále nás přitom můžete navštívit na našich pobočkách, nebo si domluvit online konzultaci – stačí vyplnit kontaktní formulář na našem webu a my už se s vámi spojíme a konzultaci společně domluvíme.
Od 1. července 2021 začnou platit nová pravidla pro prodej zboží a poskytování služeb koncovým zákazníkům v EU. Ruší se dosavadní limity a zároveň vzniká pouze jeden limit ve výši 10 000 EUR bez DPH společný pro prodej zboží a poskytnutí vybraných služeb do všech členských států EU dohromady. V případě překročení zmíněného limitu budou moci prodejci nově využít režim One Stop Shop a díky němu odvést DPH v eurech českému finančnímu úřadu, který peníze do členských států přerozdělí. Na nové funkce se v programu POHODA můžete těšit v rámci některé z aktualizací už v druhé půlce června.
Aby pro vás byla práce s naším software ještě pohodovější, natáčejí pro vás naši lektoři ze zákaznické podpory videonávody a jejich prostřednictvím vám ukazují základní i pokročilejší postupy z nejrůznějších oblastí našich programů. Zcela zdarma a klidně i opakovaně je přitom všechny zhlédnete na našem YouTube kanálu, kde se navíc můžete přidat k dalším 1 500+ odběratelů a dozvědět se tak o nových videích jako jedni z prvních. Výběr tu je vskutku široký – od minutových videonávodů přes několikadílné e-learningové kurzy pro začátečníky až po hodinové online kurzy pro zefektivnění vaší práce.
Blíží se druhý termín, kdy bude nutné podat přiznání k dani z příjmů fyzických a právnických osob, které využívají služeb daňového poradce. Mnozí podnikatelé se ještě horečně snaží do svého účetnictví zahrnout náklady, díky nimž klesne základ daně, a tím i vypočítaná daň. Daňová (ne)uznatelnost nákladů je tedy velmi aktuální téma. Rozeznat daňově uznatelné a neuznatelné náklady ale není někdy úplně jednoduché. Které účty dělají podnikatelům nejčastěji problémy a v čem chybují? A které náklady jsou vždy daňově neúčinné? To vše se dozvíte v našem článku na Portálu POHODA.
ISDOC je standard pro elektronickou komunikaci sjednocující různé formáty a umožňující výměnu faktur i jiných dokladů a jejich rychlé zpracování. U podnikatelů a účetních se tak stal velmi oblíbeným nástrojem, na který nedají dopustit. Na konci května letošního roku přišla POHODA jako jeden z prvních ekonomických systémů s funkcionalitou, díky které můžete při exportu sestav do PDF v programu POHODA vytvořit a vložit soubory ve formátu ISDOC jako přílohu k tomuto PDF dokumentu a odeslat je zákazníkovi zároveň. Ušetříte tím čas i riziko případné chyby při odeslání. Více se dozvíte v článku na Portálu POHODA.
Právě nyní je ideální chvíle pořídit si, případně rozšířit aplikaci mPOHODA, která vám pomůže s vystavováním faktur a dalších prodejních dokladů třeba i v terénu. Až do 31. 8. 2021 si totiž jak varianty Basic a Pro, tak přístup pro další uživatele a IČ firmy můžete pořídit za výhodnější cenu – například za variantu Basic nyní zaplatíte jen 1 080 Kč a budete tak moci neomezeně vystavovat doklady. Prémiová varianta Pro je pak dostupná za 1 980 Kč namísto původních 3 380 Kč a získáte s ní veškeré nadstandardní funkce i přístup až pro 5 uživatelů. Koukněte na přehled všech variant a jednotlivých rozšíření.
Z důvodu technické údržby webových stránek nebude od pátku 4. června 2021 od 16:00 hodin přístupné Zákaznické centrum STORMWARE ani náš elektronický obchod. Zákaznické centrum i e-shop znovu spustíme v ten samý den ve večerních hodinách. Jednotlivé produkty si tak můžete začít objednávat zase až po této hodině. Děkujeme za pochopení a přejeme pohodový den.
Přinášíme vám novou verzi programu POHODA, rel. 12800, a to opět se spoustou užitečných vylepšení. Těm nejvýznamnějším se věnujeme v květnovém čísle časopisu Moje POHODA – jako jedni z prvních přicházíme například s exportem ISDOC dokumentu přímo do přílohy PDF a jeho následným importem, což vám podstatně zjednoduší proces předávání a zapisování dokladů. V časopisu se také dočtete o nové speciální agendě pro recyklační příspěvky či plánovaných novinkách a akcích. Už tradičně jsme ale zařadili i oddychovější články. Přejeme pohodové čtení! :-)
Přehledy o příjmech a výdajích za rok 2020 mohou OSVČ letos podat okresní správě sociálního zabezpečení v delším termínu, aniž by jim hrozily sankce, a to do 30. 6. 2021. Je však nutné splnit podmínku, že ke stejnému datu OSVČ současně uhradí i případný doplatek pojistného za loňský rok. Teprve pak bude OSVČ prominuto penále, které by jinak musely platit za opožděnou platbu. Za den úhrady pojistného se považuje den připsání platby na účet, nikoliv den odeslání. Pokud jste zatím přehled neodevzdali a nevíte, jak na to, přinášíme vám praktický návod.
Kdo v roce 2021 uplatňuje paušální daň, musí přes dodatečné přiznání za rok 2020 provést úpravu základu daně. Konkrétní postup se bude řídit tím, jestli jste uplatňovali paušální výdaje, vedli daňovou evidenci nebo účetnictví. V praxi je vhodné nepodávat dodatečné přiznání hned při přechodu na paušální daň v roce 2021, ale počkat, až rok 2021 skončí a bude možné posoudit, zda byly splněny všechny podmínky. Může se totiž stát, že poplatník v průběhu roku poruší některou z podmínek pro paušální daň. A to jsme reálně schopni zjistit nejdříve na začátku roku 2022.
Izolačka, která má nahradit zaměstnancům ušlý výdělek kvůli nařízené karanténě či izolaci, byla prodloužena až do konce června. Vyplácí ji zaměstnavatel spolu s náhradou mzdy v příslušném výplatním termínu a příspěvek si odečítá od pojistného na sociální zabezpečení. Od zavedení mimořádného příspěvku při karanténě se pracovalo se dvěma variantami zaúčtování. První varianta spočívá v účtování mimořádného příspěvku pouze rozvahově. Druhá naopak pracuje s názorem, že mimořádný příspěvek vstupuje do mzdových nákladů zaměstnavatele. Na Portálu POHODA se zaměříme na obě možnosti.
Problematika odložené daně se nemusí týkat všech účetních jednotek, pokud nejsou zahrnuty do konsolidace nebo nemusí mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Přesto si zaslouží, abychom jí věnovali pozornost. Odložená daň je účetní veličinou. Neznamená, že bychom výši daně vykázané ve výkazu zisku a ztráty museli na finanční úřad odvést, nebo ji naopak nárokovat v daném účetním období jako daň splatnou, vypočtenou v řádném daňovém přiznání. Zůstatek odložené daně v rozvaze však indikuje, že tomu v budoucnu velmi reálně bude a že se tedy z odloženého daňového závazku stane daň splatná.
Odpisování dlouhodobého majetku v účetnictví řeší snižování majetkové hodnoty, ať už používáním, nebo přirozeným opotřebením. Odpisy slouží k postupnému rozložení pořizovací ceny dlouhodobého majetku do nákladů v obdobích jeho používání. Od roku 2021 však nastaly v daňové oblasti odpisování dlouhodobého majetku určité změny oproti dřívějšku. Pojďme si je podrobněji představit na Portálu POHODA v článku Změny u odpisování dlouhodobého majetku. Chybět v něm nebude ani praktický příklad.
Blíží se termín daňového přiznání a příliš možností, jak si snížit daně, již není. Nějaké ale stále jsou. Od uplatnění některých mimoúčetních úprav přes odložení podání daňového přiznání až po změnu účetního období. Pokud dáte plnou moc k podání daňového přiznání daňovému poradci, posunete termín i pro zaplacení daně až na 1. 7. Můžete využít též prominutí sankcí, není to však posun termínu. Zavíráte si tím některé možnosti a také už pak podáváte pozdě. Pokud to nestihnete třeba jen o jeden den, platíte sankce od počátku prodlení, tedy od dubna. Více na Portálu POHODA.
Dopřejte svému podnikání jarní restart a získejte pohodu v účetnictví, kterou vaše firma potřebuje. K nákupu nového účetního software poskytujeme během jara speciální restartovací balíček, který obsahuje mimo jiné 60 minut s naším lektorem zdarma. Během nich můžete probrat vše, co vás zajímá, od optimalizace nastavení programu přes individuální zaškolení vašich zaměstnanců až po různá uživatelská rozšíření. Domluvte si rovnou online konzultaci pro nákup programu nebo se mrkněte na více informací o této akci.
Na začátku března vešel v účinnost zákon č. 121/2021 Sb., o mimořádném příspěvku zaměstnanci při nařízené karanténě. Tato tzv. „izolačka“ ve výši až 370 Kč za den náleží zaměstnanci v prvních 14 kalendářních dnech nařízené karantény či izolace, a to pouze v období od 1. 3. do 30. 4. 2021. Naše programy POHODA a PAMICA tomu samozřejmě přizpůsobily potřebné funkce – projděte si celý proces zadání „izolačky“ s naší lektorkou Danielou ve zvláštních videonávodech pro program POHODA a systém PAMICA.
Také se letos ztrácíte v termínech ohledně podání daňových přiznání a nejste si jistí, jaké přiznání a kdy podat? Abychom vám situaci trochu ulehčili, připravili jsme pro vás na Portálu POHODA praktickou tabulku s přehledem termínů. Nezapomeňte, že přiznání k dani silniční za rok 2020 a přiznání k dani z nemovitých věcí na rok 2021 je potřeba podat nejpozději do čtvrtka 1. dubna 2021. V tomto termínu je nutné podat také formulář vyúčtování srážkové daně za rok 2020 – zatím nebylo rozhodnuto o tom, že by bylo možné vyúčtování podat později bez sankcí.
Plátce DPH má nárok uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty v plné výši, pokud přijatá zdanitelná plnění použije výhradně pro uskutečňování své ekonomické činnosti. V článku „Odpočet DPH v částečné výši“ na Portálu POHODA se zaměříme na situace, jak bude plátce daně z přidané hodnoty postupovat, pokud nepoužije přijatá zdanitelná plnění pro účely svých uskutečněných plnění, nebo v rámci své ekonomické činnosti použije zdanitelná plnění jak pro plnění s nárokem na odpočet daně, tak i pro plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně.
Generální pardon upravil termíny podání daňového přiznání za rok 2020 a posunul je o jeden měsíc. Ten, kdo podává přiznání klasickým způsobem, může tedy tak nyní bez sankce učinit do 3. 5. 2021. Kdo by využil nové možnosti elektronického podání, má čas do 1. 6. 2021. Termín pro ty, kdo mají povinnost auditu či podávají přiznání prostřednictvím daňového poradce, se nemění a zůstává na 1. 7. 2021. Kdo má povinnost daňové přiznání podat a jaké jsou novinky u slev a odčitatelných položek? Připravili jsme pro vás praktický přehled na Portálu POHODA.
Vidíte se spíše v roli zaměstnance, nebo podnikatele? Máte rádi pravidelnou pracovní dobu, jistotu výplaty a zaručenou dovolenou, nebo si chcete práci organizovat podle svého a být jenom sami za sebe? Ani jedna volba není špatně, každému zkrátka vyhovuje něco jiného. Pokud zvažujete, že se dáte na podnikatelskou dráhu, pojďte se s námi podívat na pro a proti obou profesních modelů, tedy pracovního poměru a podnikatelské činnosti. Třeba budete mít díky tomu jednodušší rozhodování. Porovnat obě možnosti můžete v našem článku na Portálu POHODA.
Dojíždí vaši zaměstnanci do práce z jiného okresu? Pak se vám bude hodit tisková sestava Potvrzení zaměstnavatele na cesty do místa výkonu práce, kterou jsme pro vás obratem připravili. Stáhněte si sestavu do vašeho programu POHODA nebo PAMICA, není to nic těžkého, stačí postupovat podle návodu, který najdete v našem elektronickém zpravodaji. Jestli si i přesto nebudete vědět rady, stále jsme tu pro vás na telefonu a e-mailu. Neváhejte nás kontaktovat na 567 117 711 nebo hotline@stormware.cz.
Dlouho jsme byli zvyklí, že daňovou ztrátu si jako položku odečitatelnou od základu daně můžeme uplatnit v následujících pěti letech. Nově však byla do zákona o daních z příjmů zavedena možnost uplatnit vykázanou ztrátu také zpětně za předchozí dva roky. Jak na uplatnění daňové ztráty vykázané v daňovém přiznání za období 2020 zpětně za roky 2018 a 2019, se dozvíte na našem Portálu POHODA. Program TAX této novince samozřejmě přizpůsobil potřebnou funkčnost, takže v něm při generování přiznání můžete tuto změnu bez obav zohlednit.
Blíží se doba, kdy budeme podávat přiznání k daním z příjmů. Pojďme se tedy více zaměřit na položky odčitatelné od základu daně a slevy na dani, které můžeme za rok 2020 uplatnit, a to včetně předpokládaného vývoje v roce 2021. Položky odčitatelné jsou částky, které se odečítají od základu daně. Ze sníženého základu daně o odčitatelné položky se pak dle platné sazby počítá daň z příjmů. Naproti tomu slevy jsou částky, které se odčítají od již spočtené daně z příjmů. V článku na Portálu POHODA najdete přehledné tabulky strukturované podle typu poplatníka.
Pokud se chystáme přispět na „dobrou věc“, máme dočasně možnost odečíst si ze základu daně větší částku než doposud. U dárců – fyzických osob, je možné za období kalendářního roku 2020 a 2021 v úhrnu odečíst vždy nejvýše 30 % základu daně. U právnických osob lze odečíst pro zdaňovací období, která skončila v období od 1. 3. 2020 do 28. 2. 2022, také nejvýše 30 % sníženého základu daně. Podrobnosti se dozvíte na Portálu POHODA. V nejnovějších aktualizacích programů POHODA, PAMICA i TAX je horní hranice odečitatelných darů také již navýšená.
Od 1. ledna 2021 mohou zaměstnavatelé poskytnout svým zaměstnancům stravenkový paušál coby třetí způsob daňově zvýhodněného stravování. Naše programy POHODA a PAMICA této novince rychle přizpůsobily své funkce, a tak v nich můžete tento benefit jednoduše nastavit. Se zavedením stravenkového paušálu v obou programech vám navíc pomůžou naše speciální videonávody. Lektorka Šárka vás provede nastavením paušálu v programu POHODA. Lektorka Daniela vám zase ukáže celý postup v personálním a mzdovém systému PAMICA.
Mzdoví účetní budou zanedlouho vůbec poprvé vystavovat mzdy podle nové legislativy. Připravili jsme pro Vás proto speciální demoverzi personálního a mzdového systému PAMICA, ve které můžete vystavit lednové a únorové mzdy zdarma. Najdete tam plno funkcí, které vám výrazně pomohou zvládnout přechod na nový výpočet mezd, správně čerpat dovolenou i proplatit stravenkový paušál. Díky demoverzi si můžete program PAMICA nejprve vyzkoušet a náklady na pořízení licence řešit až později. Podrobnosti ohledně převodu dat s vámi rádi probereme při online konzultaci.
Pokud podáte přiznání k dani silniční nejpozději dne 1. 4. 2021, nevznikne vám letos žádná pokuta za opožděné podání daňového tvrzení. Ve stejné lhůtě je možné také silniční daň uhradit bez úroku z prodlení. Vybrané daňové subjekty mohou daň zaplatit dokonce až do 16. 8. 2021. Musí to ale zároveň oznámit příslušnému správci daně, stačí i e-mailem. Podrobnosti se dozvíte na Portálu POHODA. Do odevzdání přiznání je sice ještě daleko, ale kdo je připravený, není překvapený. Pokud nevíte, jak na jeho vyplnění, podívejte se na náš videonávod.
V oblasti majetku v letošním roce nastalo několik novinek, které můžeme uplatnit zpětně již od 1. ledna 2020. Došlo k zavedení mimořádných odpisů, kterých lze využít pouze u majetku pořízeného v období od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2021, a to jen u poplatníka, jenž je jeho prvním odpisovatelem. Zvýšila se vstupní cena pro pořízení hmotného majetku na 80 000 Kč. A byla zrušena také daňová kategorie nehmotného majetku. Daňové odpisy tohoto majetku tedy budou kopírovat odpisy účetní. Více informací načerpáte na našem Portálu POHODA.
Chceme vám co nejvíc ulehčit orientaci v nové legislativě, které letos není vůbec málo. Připravili jsme pro vás proto ke stažení demoverzi právních předpisů WINLEX, díky které nemusíte sledovat aktuální stav legislativního procesu, a přesto budete mít stále přehled. Najdete tam třeba i nový daňový balíček, který například zrušil superhrubou mzdu, zavedl vyšší slevu na poplatníka, stravenkový paušál či paušální daň, ale také zákon o kompenzačním bonusu a další předpisy. Zkrátka díky Winlexu budete mít až do 31. 1. 2021 přístup k úplnému znění právních předpisů zdarma.
Týká se vás podání přiznání k dani silniční a k dani z nemovitých věcí? Můžete být klidnější, protože došlo k prodloužení termínu jejich odevzdání. Místo původního 1. února máte čas až do 1. dubna 2021. Přiznání k dani silniční za zdaňovací období roku 2020 a přiznání k dani z nemovitých věcí na zdaňovací období roku 2021 můžete tedy letos podat později, aniž by vám vznikla pokuta za opožděné podání. Kdo má povinnost tato přiznání podat a dokdy daň můžete zaplatit bez úroku z prodlení, se dozvíte na Portálu POHODA.
Po dlouhých peripetiích nakonec v letošním roce dojde ke zrušení tzv. superhrubé mzdy a zavedení sazeb ve výši 15 % a 23 %. Zvýší se i základní sleva na poplatníka, a to na 27 840 Kč v roce 2021 (2 320 Kč za měsíc) a na 30 840 Kč v roce 2022 (2 570 Kč za měsíc). Lidé s dvacetitisícovou hrubou mzdou si polepší přibližně o tisíc korun, se čtyřicetitisícovou potom zhruba o dva tisíce korun. Zajímá vás, jak se změny projeví konkrétně ve vaší výplatě? Zkuste si to spočítat na naší kalkulačce na Portálu POHODA.
Hledáte personální a mzdový software, který bude obsahovat všechny změny účinné od 1. 1. 2021? Kromě běžných aktualizací formulářů reflektuje PAMICA také aktuální dění, které zásadním způsobem změnilo dosavadní „zvyky“ v pracovněprávní oblasti. Například výpočet dovolené v hodinách, zrušení superhrubé mzdy a úprava sazby daně z příjmů nebo stravovací paušál. S výběrem vhodné varianty personálního a mzdového systému PAMICA vám rádi poradíme i na dálku online. Stačí vyplnit kontaktní formulář.
1. ledna došlo ke změně výpočtu dovolené – namísto pracovních dnů nově čerpají zaměstnanci dovolenou v hodinách, a to v počtu hodin odpovídající délce naplánované směny. Určitě vás proto zajímá, jak tuto novinku řeší účetní program POHODA a mzdový systém PAMICA. Oba jsou na vše připravené a vy se tak na ně můžete 100% spolehnout. Jak konkrétně postupovat, vám ukáže naše lektorka Daniela prostřednictvím online videonávodů. Najdete je na našem YouTube kanálu (návod pro program POHODA, návod pro systém PAMICA).
Archiv roku 2020 Archiv roku 2019 Archiv roku 2018 Archiv roku 2017 Archiv roku 2016 Archiv roku 2015 Archiv roku 2014 Archiv roku 2013 Archiv roku 2012 Archiv roku 2011 Archiv roku 2010
Program POHODA Startsi již stáhlo 512483 uživatelů
POHODA Start má po registraci časové omezení do 31. 12. 2017. Po uplynutí tohoto období bude možné nainstalovat novou verzi a pokračovat v bezplatném používání v dalším roce.
Jakmile dojde k překročení limitu volných záznamů nebo uplyne časové omezení, budou tiskové sestavy označeny slovem NEPLATNÉ.
Pokud si později koupíte plnou verzi programu POHODA, budete do ní moct převést všechna data pořízená v programu POHODA Start a pokračovat s nimi dále bez omezení.
POHODA Start má bez registrace limit 200 volných záznamů v účetním deníku, resp. 100 záznamů v peněžním deníku a je možné ji používat 3 měsíce od první instalace na počítač (nebo do konce roku 2017, pokud je blíž než za 3 měsíce od první instalace). Pokud si přejete tyto počáteční limity zvýšit, zvolte si stažení s registrací na záložce A v tomto okně. Registraci je případně možné provést i později přímo z programu POHODA Start.
Po vyčerpání limitů budou tiskové sestavy označeny slovem NEPLATNÉ.
Děkujeme Vám, že jste si vybrali program POHODA Start.
Na e-mail uvedený ve formuláři obdržíte registrační číslo.
Nainstalujte program POHODA Start do svého počítače. Při spouštění programu stiskněte tlačítko Registrace. V průvodci vyberte možnost Zadat registrační číslo programu POHODA Start a na další straně vyplňte zaslané registrační číslo.
Pokud stahování nezačne do 15 vteřin, klikněte na tlačítko Stáhnout
Zavolejte nám 567 112 611
Zákaznická podpora
Online konzultace
Kontaktujte naše pobočky