Můžu/Musím svou fakturu označit jako „daňový doklad“, resp. „účetní doklad“?
Na fakturu lze nahlížet jako na daňový doklad v případě, že jste plátci DPH a řídíte se tak zákonem o dani z přidané hodnoty. Jste-li neplátci DPH, ale vedete účetnictví, vaše faktura se dle zákona o účetnictví stává účetním dokladem. Označení „daňový doklad“ či „účetní doklad“ není sice přímo uvedeno jako povinná náležitost faktur, ale rozhodně je doporučována.
Musím fakturu vystavovat pouze v českém jazyce, nebo můžu i v jiném?
V žádném právním předpisu není stanoveno, že faktura musí být vystavena v češtině, takže ji můžete bez obav vystavit i v cizím jazyce. Na žádost správce daně však musíte dle § 35 odst. 5 zákona o dani z přidané hodnoty zajistit překlad daňového dokladu do českého jazyka. Pro úplnost doplňujeme, že plátce DPH by neměl zapomenout uvádět na fakturách výši DPH vždy v české měně dle § 29 odst. 1 zákona o dani z přidané hodnoty.
Musím fakturu zaslat odběrateli v písemné podobě, nebo můžu zvolit elektronickou formu?
Již několik let umožnuje zákon zasílat faktury odběratelům i v elektronické podobě. V takovém případě ale musíte předem získat souhlas druhé strany, který může být explicitně uveden přímo ve smlouvě. Přípustný je ale také tzv. tichý souhlas, tj. beznámitkové zaúčtování či úhrada dané faktury odběratelem.
Potvrzení odběratele o obdržení elektronické faktury nepotřebujete.
Jak dlouho musím uchovávat vystavované faktury? Liší se doba v závislosti na tom, zda fakturu vystavuji v písemné či elektronické formě?
Vedete-li účetnictví a jste neplátcem DPH, řídíte se zákonem o účetnictví, který v § 31 odst. 2 stanovuje povinnou dobu archivace účetních dokladů na 5 let počínajících koncem účetního období, kterého se týkají. Jste-li plátcem DPH, řídíte se zákonem o dani z přidané hodnoty, který v § 35 odst. 2 stanovuje povinnou dobu archivace daňových dokladů na 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo. Ani jeden ze zákonů přitom nerozlišuje, jestli byla faktura vystavena v písemné či elektronické podobě. V praxi tak můžete klidně vést současně archiv papírových a archiv elektronických faktur.
Jaké náležitosti musí obsahovat vystavovaná objednávka?
Povinné náležitosti objednávky coby obchodní listiny upravuje v § 435 zákon č. 89/2012, občanský zákoník. Jedná se o označení osoby, která objednávku vystavuje (jméno a sídlo), dále údaj o zápisu do obchodního rejstříku vč. oddílu a vložky (jste-li jako podnikatel do OR zapsán), popř. údaj o zápisu do jiného veřejného rejstříku nebo jiné evidence. Pokud vám jako podnikateli byl přidělen nějaký identifikující údaj (např. IČ), uvedete i ten.