Agenda Podání VPDPP
Od 1. července 2024 jsou zaměstnavatelé povinni reportovat všechny zaměstnance, kteří byli zaměstnáni na dohodu o provedení práce (DPP) v předchozím období, a to do 20. dne měsíce následujícího. Jde o všechny DPP, a to bez rozlišení výše příjmu a skutečnosti, zda DPP podléhaly odvodu pojistného či nikoli.
Do programu PAMICA jsme zapracovali novou agendu Podání VPDPP, která slouží ke zpracování a archivaci výkazu příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce (VPDPP).
Záznam do této agendy vygenerujete pomocí povelu Záznam/Podání VPDPP, a to z agendy Mzdy/měsíc. Po zvolení povelu se zobrazí průvodce Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na DPP, v poli Typ je možné zvolit typ akce.
Implicitně je nastavena Akce 1, 2, 3. Po stisku tlačítka OK se vytvoří záznam výkazu VPDPP. Záložka Položky obsahuje záznamy dohod o provedení práce jednotlivých zaměstnanců. Každý záznam má 2 řádky, názvy jednotlivých sloupců odpovídají polím na tiskopisu. Vyplněné údaje si tak můžete zkontrolovat a případně upravit.
V případě, že je zvolen typ "Akce 1, 2, 3" program nastaví u jednotlivých položek – dohod typ akce automaticky podle toho, jestli DPP zaměstnance v příslušném měsíci trvala (1) / nastoupil na DPP (2) / resp. DPP skončila (3). Nastavený typ můžete v případě potřeby u jednotlivých dohod změnit.
Před zvolením povelu Podání VPDPP... není třeba pro typ "Akce 1, 2, 3" provádět výběr pracovních poměrů – dohod, pro které má být výkaz vystaven. Do výkazu jsou zahrnuty všechny DPP, pro které je aktuálně v agendě Mzdy/měsíc vystavena mzda (a to i nulová).
Pro přihlašování a odhlašování dohod o provedení práce doporučujeme využívat výkaz VPDPP, a to včetně přihlášení trvajících DPP v červenci.
Pro dohody přihlášené dříve, tj. před 1. 7. 2024, pokud bylo podáno ONZ prostřednictvím programu PAMICA, vstoupí do výkazu automaticky Akce 1, tedy hlášení příjmů. Pokud by DPP byla přihlášena mimo program PAMICA, ve výkazu bude automaticky nastavena Akce 2 – Nástup na DPP s výkazem. V případě potřeby je možné typ akce u jednotlivých položek ve výkazu ručně změnit.
Typ akce Oprava slouží k hlášení opravy u původně nahlášených údajů u některé DPP, tedy údajů, které byly chybně uvedené na předchozím, již odeslaném, výkazu. Jedná se tak o možnost opravy data nástupu do zaměstnání, data skončení, kódu DPP, zúčtované částky, příjmení, jména i místa narození. Před zvolením tohoto typu je třeba provést výběr dohody, jejíž údaje si přejete opravit.
Typ akce Storno slouží ke stornování konkrétní DPP spolu s příjmy za vybrané období. Tedy za předpokladu, že příslušná DPP byla přihlášena do evidence ČSSZ, ačkoli přihlášena být neměla. Před zvolením tohoto typu je třeba provést výběr dohody, jejíž údaje si přejete stornovat.
Pro výběr DPP, které ještě nebyly zahrnuty do podání VPDPP v příslušném měsíci, slouží předdefinovaný dotaz DPP nezahrnuté do VPDPP, který najdete nabídce v tabulce agendy Mzdy/měsíc po stisku pravého tlačítka myši. Pro výběr dohod, které ve výkazu již zahrnuty jsou, je možné následně použít povel Vybrat doplněk.
V agendě Pracovní poměry je možné vybrat dohody o provedení práce, které nejsou přihlášené, a to pomocí předdefinovaného dotazu Nepřihlášené DPP.
Po zkontrolování můžete výkaz podat elektronicky ve formátu XML tak, jak jste zvyklí u ostatních podání. Pro elektronické podání na VREP, resp. do datové schránky zvolte povel Odeslání VPDPP... z nabídky Záznam, kterým vyvoláte průvodce pro elektronické podání VPDPP. Odesláním se záznam označí příznakem El. odesláno. V případě, že ho budete potřebovat zrušit, použijte povel Záznam/Elektronicky odesláno. Po zrušení příznaku bude možné podání smazat a vytvořit jej znovu.