Agenda eDávky
Aby pro Vás byla digitalizace ostatních nemocenských dávek snadnější, přidali jsme pro tyto účely do programu PAMICA novou agendu eDávky. Díky ní budete mít přehled o sociálních událostech vašich zaměstnanců jako je peněžitá pomoc v mateřství (PPM), otcovská (OPP), ošetřovné (OSE), dlouhodobé ošetřovné (DLO) a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství.
Při vzniku sociální události obdrží zaměstnanec identifikátor, resp. číslo rozhodnutí, které předá svému zaměstnavateli. Těm je k dispozici nová služba Dotaz zaměstnavatele o nemocenském pojištění (DZNP), kterou využijete pro získání informací ke vzniklé sociální události u zaměstnance.
V případě, že je zaměstnavatel zaregistrován u ČSSZ ke službě Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti (DZDPN), může v programu PAMICA nově využít možnost elektronického podání Dotaz zaměstnavatele o nemocenském pojištění (DZNP). Nejdříve si zašlete požadavek na eDávku zaměstnance, od kterého jste obdrželi identifikátor, resp. číslo rozhodnutí. V agendě eDávky si z nabídky Záznam zvolíte povel Podání DZNP..., kterým vyvoláte Průvodce pro elektronické podání DZNP. Na první straně průvodce se automaticky vyplní variabilní symbol firmy z agendy Globální nastavení/Instituce z oddílu Sociální pojištění. Do příslušných polí vyplňte identifikátor/číslo rozhodnutí, rodné číslo (ošetřované osoby nebo matky). V případě, že nemáte k dispozici rodné číslo, zadejte příjmení a datum narození (ošetřované osoby nebo matky), vyberte certifikát a průvodce dokončete. Po ověření stavu podání obdržíte odpověď z portálu VREP s XML souborem eDávky obsahujícím základní informace o vzniku, trvání a ukončení sociální události.
Import eDávek
V případě, že již ve svém počítači máte stažené XML soubory s dávkami nebo jste odeslali požadavek prostřednictvím služby DZNP, můžete v agendě eDávky provést jejich import prostřednictvím povelu Import eDávky… z nabídky Záznam. Povel otevře Průvodce pro import eDávky, kde bude přednastavený variabilní symbol z agendy Globální nastavení/Instituce, a dále je třeba vybrat složku, ze které chcete provést import eDávek. Navíc můžete nastavit i složku pro přesun již naimportovaných XML souborů.
Máte-li odeslaný požadavek prostřednictvím služby DZNP, nastavte si volbu Automaticky stáhnout soubory eDávky z podání DZNP, která zajistí ověření stavu vašeho podání. V případě přijatého stavu se zároveň provede stažení XML souborů s eDávkami do vámi přednastavené složky. Na další straně průvodce se zobrazí informace o výsledku stažení eDávky z podání DZNP. Po zvolení tlačítka Další můžete na další straně průvodce vybrat konkrétní XML soubory, které si přejete naimportovat. Po dokončení průvodce se v agendě eDávky vygeneruje jeden záznam pro každou eDávku.
Propojení eDávek se zaměstnanci
Záznamy vytvořené v agendě eDávky jsou připraveny ke vložení na záložku Složky nepřítomnosti v agendě Mzdy/příslušný měsíc. Nejprve vyberte zaměstnance, kterému chcete vložit eDávku, poté otevřete záložku Složky nepřítomnosti a v místní nabídce dostupné přes pravé tlačítko myši zvolte povel Vložit eDávky... Díky tomu se otevře agenda eDávky, ve které vyberete konkrétní eDávku a zvolíte povel Přenést do dokladu. Tím se v agendě Mzdy/příslušný měsíc na záložce Složky nepřítomnosti vytvoří nový záznam, se kterým pak můžete dále pracovat tak, jak jste zvyklí.
V agendě Mzdy/příslušný měsíc jsme rozšířili nabídku tiskových sestav o nový oddíl Žádosti o dávky, které využijete pro své zaměstnance, kteří žádají o dávku nemocenského pojištění. Těmi jsou peněžitá pomoc v mateřství (PPM), otcovská (OPP), ošetřovné (OSE), dlouhodobé ošetřovné (DLO) a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství.
Pro vyplnění údajů na tiskovou sestavu Oznámení zaměstnavateli o nástupu na PPM/OPP, resp. o potřebě OSE/DLO, je nutné v agendě Mzdy/příslušný měsíc u konkrétního zaměstnance otevřít záložku Složky nepřítomnosti a zvolit příslušnou složku nepřítomnosti vztahující se k dávce, o níž zaměstnanec žádá. Poté již stačí zvolit náhled na požadovanou sestavu.
Pro tento účel jsme na záložku Daně a pojistné přidali nový typ „sleva – na sociální pojištění důchodce“. Dále je nutné v agendě Personalistika na záložce Pojištění vyplnit pole Druh důchodu, kde musí být vybrán typ „1 – starobní“ a v poli Důchod pobírán od uvést datum, od kdy je starobní důchod vyplácen. V případě, že u zaměstnance provedete toto nastavení, bude v jeho mzdě uplatněna sleva na sociálním pojištění ve výši 6,5 %.
V agendě Mzdy/příslušný měsíc jsme rozšířili nabídku sloupců o nové sloupce Sleva na pojistném důchodce a Sleva na pojistném důchodce – částka, které můžete využít pro kontrolu vypočtené výše slevy na pojistném.
V souvislosti s tím jsme upravili i příslušné tiskové sestavy, např. Soupis sociálního pojištění, Přehled mezd, Rekapitulace mezd, Mzdový list a další. Zároveň jsme upravili i generování a elektronické odeslání Přehledu o výši pojistného (PVPOJ).
V seznamu tiskových sestav v agendě Pracovní poměry v sekci Žádosti najdete Žádost o uplatnění slevy na SP pro starobní důchodce, kterou můžete poskytnout zaměstnanci, který žádá o slevu na sociálním pojištění.