Režim One Stop Shop
Od 1. července 2021 platí nová pravidla pro prodej zboží a poskytování služeb koncovým zákazníkům v Evropské unii. Ruší se dosavadní limity a zároveň vzniká pouze jeden ve výši 10 000 EUR bez DPH společný pro prodej zboží a poskytnutí vybraných služeb do všech členských států EU dohromady.
V případě překročení zmíněného limitu můžete nově využít režim One Stop Shop (režim jednoho správního místa) a díky němu odvést DPH v eurech českému finančnímu úřadu, který peníze do členských států přerozdělí.
V programu POHODA jsme rozšířili funkčnost pro režim EU, který se týká prodeje zboží na dálku a poskytnutí služeb koncovému spotřebiteli v jiném členském státě EU. Nastavení režimu OSS a vstup dokladu do tohoto režimu vychází z dosavadní funkčnosti režimu MOSS.
Jak si v programu POHODA režim One Stop Shop (OSS) nastavit, vám během pár minut předvede naše lektorka Šárka.
Nastavení režimu OSS
Nastavení režimu OSS proveďte v agendě Globální nastavení/Daně/DPH – ostatní zatržením volby One Stop Shop (OSS). Upozorňujeme, že se tato volba zpřístupní až poté, co si zatrhnete volbu Nabízet historické sazby DPH a v sekci Cizí měny volbu Povolit použití cizích měn.
Tím se v nabídce Účetnictví/Daň z přidané hodnoty zpřístupní agenda Sazby DPH v EU, kde si nastavíte sazby DPH platné pro vybrané státy Evropské unie, do kterých poskytujete uvedené zboží a služby.
Vystavení dokladu v režimu OSS
Vystavení dokladu v režimu OSS provedete prostřednictvím povelu Záznam/OSS..., který je nutné zvolit na novém dokladu ještě před vyplněním jeho položek. Povel je dostupný v agendách Pokladna (příjem), Banka (příjem) – pouze v DE, Vydané nabídky, Přijaté poptávky, Přijaté objednávky, Vydané faktury, Vydané zálohové faktury, Ostatní pohledávky, Výdejky a Interní doklady.
Zmíněný povel otevře dialogové okno One Stop Shop (OSS), kde vyberete příslušný stát spotřeby a v poli Druh dodání nastavíte požadovaný druh zboží nebo služby. Sazby DPH se automaticky načtou z agendy Sazby DPH v EU. Na základě těchto údajů se doklady seskupí ve vystaveném přiznání OSS.
U opravných daňových dokladů je nutné vyplnit i datum zdanitelného plnění původního daňového dokladu. Na základě tohoto data a data zdanitelného plnění ODD určíme, zda se jedná o opravu před lhůtou pro podání daňového přiznání, nebo o opravu po lhůtě pro podání přiznání.
V aktuální verzi programu POHODA nepodporujeme možnost evidence provozovny v jiném státě EU. V případě, že tuto evidenci potřebujete, kontaktujte naši zákaznickou podporu.
Agenda Zásoby
Druh poskytnuté služby nebo zboží je možné nastavit v agendě Zásoby na záložce Zaúčtování v poli Druh dodání. Uvedenou hodnotou se po přenesení skladové zásoby na záložku Položky faktury (dokladu) automaticky vyplní i stejnojmenný sloupec.
Členění DPH
Dokladům, které vytvoříte v režimu OSS, můžete přiřadit členění DPH typu R. Tato členění použijete u uskutečněných plnění, u kterých potřebujete uvést částku DPH odváděnou v jiném členském státě a zároveň se tato plnění musí projevit v tuzemském přiznání, do kterého vstupuje základ daně.
U dokladů, které vstupují pouze do přiznání jiného členského státu, využijete typ členění Nezahrnovat do přiznání.
XML komunikace
XML komunikaci jsme rozšířili o možnost vystavení dokladu v režimu OSS. Podrobnější informace najdete na našich webových stránkách.
Převod ze starší verze
Při převodu účetní jednotky ze starší verze programu zkontrolujeme, zda neobsahuje doklady v režimu MOSS s datem zdanitelného plnění od 1. 7. 2021. Pokud ano, bude k dokladům automaticky nastaven příznak OSS. Pro správný vstup do daňového přiznání OSS je nutné, aby daňové doklady měly vyplněno pole Druh dodání OSS. Bude-li toto pole prázdné, zobrazí se v logu při převodu databáze upozornění a je nutné uvedené doklady upravit.
Možnost vystavení daňového přiznání v režimu OSS od zdaňovacího období 3q 2021 pro vás připravujeme do některé z dalších aktualizací.
Podrobnější informace o režimu OSS najdete v nápovědě programu POHODA v části Jak postupovat?
Ostatní
Po aktualizaci prodejních cen volbou Prodejní ceny neměnit, pouze přepočítat se již správně zaokrouhlí prodejní cena zásoby v případě, kdy je u zásoby zadána prodejní cena na více desetinných míst, než je nastaveno u cenové skupiny.
Upravili jsme PDF elektronický podpis tak, aby byl dokument podepsán i v případě, že uživatel nemá právo na export ISDOC dokumentu a zároveň je zatržená volba Při exportu sestavy do PDF vytvořit a vložit ISDOC jako přílohu.
Upravili jsme import ISDOC dokumentu s přílohami.
V řadách POHODA SQL a E1 již proběhne import agendy v případě, že účetní jednotka nemá aktivní historické sazby DPH.
Optimalizovali jsme synchronizaci zásob s aplikací mPOHODA.