Finanční leasing
Pronájem dlouhodobého majetku je možnost, jak získat majetek potřebný pro podnikání bez dostatku finančních prostředků.
Finanční leasing
Jde o pronájem věci za úplatu s jejím odkoupením při ukončení nájmu. Financovaný předmět je po celou dobu majetkem financující (leasingové) společnosti. V okamžiku ukončení leasingu přechází vlastnictví na zákazníka.
Většina leasingových společností požaduje zaplacení tzv. nulté splátky (akontace), která je vyšší než ostatní domluvené pravidelné splátky. Ze smlouvy o leasingu je vždy nutné odvodit, zda se jedná o zvýšenou splátku, nebo zálohu. Charakter nulté splátky totiž ovlivňuje období, ve kterém je možné uplatnit odpočet DPH. Daňově uznatelné náklady neovlivňuje, do nákladů se uplatňuje formou časového rozlišení. Zvýšenou splátku je možné uplatnit do odpočtu v období vzniku leasingové smlouvy, záloha nemůže obsahovat DPH, proto ji uplatňovat nelze.
Nájemné a finanční činnost
Pravidelné splátky jsou tvořeny nájemným za pronajatý majetek a částkou účtovanou za finanční činnost pronajímatele, která obsahuje ziskovou marži. Obě částky podléhají DPH a sazby jsou uvedeny v leasingové smlouvě. Splátkový kalendář je daňovým dokladem z hlediska daně z přidané hodnoty. Součástí pravidelných splátek je i pojistné (zákonné a havarijní). Hodnota pojistného nepodléhá DPH.
Vliv leasingu na daň z příjmů
Hlavním problémem při účtování leasingu je časové rozlišení zvýšené splátky s ohledem na daňově uznatelné náklady. V účetnictví je potřeba náklady leasingu časově rozlišit. Pro daň z příjmů může být uplatněna pouze alikvótní část celkových nákladů pronájmu, které připadají na běžný rok. Pouze při nájmu drobného dlouhodobého majetku lze uplatnit výdaje bez rozlišení včetně zvýšené splátky.
Mohlo by vás také zajímat:
Evidence majetku v účetním programu POHODA
Elektronická fakturace
Výkaz pro Intrastat v POHODĚ