Otázky a odpovědi pro ekonomický systém POHODA



otázka

Jak v programu POHODA zadám leasingový majetek?

odpověď

Leasingový majetek zadáte v agendě Majetek/Leasingový majetek. Průvodce pro zavedení leasingového majetku vyvoláte klávesou Insert. 

Na první straně průvodce zvolte typ leasingu a uveďte číslo smlouvy, resp. variabilní symbol, datum uzavření smlouvy, datum zařazení majetku do používání a předmět leasingu.
Od data zařazení se následně odvíjí doba trvání leasingu a tedy počet měsíců, kterými se dělí celkové daňové náklady.

Na druhé straně průvodce zadejte údaje týkající se akontace.
Pole Datum platby je automaticky předvyplněno datem zařazení majetku do používání.
V případě, že jste zaplatili zálohu, tzn. na počátku leasingu je uhrazena větší částka, která se v příslušném poměru následně z jednotlivých splátek odečítá, potom tuto stranu nevyplňujte.

Na třetí straně průvodce zadejte celkový počet pravidelných splátek a zvolte měsíční či čtvrtletní splátkové období. Dále zadejte datum splatnosti první a druhé splátky a způsob výpočtu jednotlivých splátek. Podle data druhé splátky se v daném intervalu nastaví data splatnosti následujících splátek.

Na následující čtvrté straně průvodce je nutné zadat měsíční výši splátky v členění na vstupní cenu, finanční činnost a pojistné. Dále zvolte sazbu DPH a program POHODA automaticky dopočte částku DPH, kterou můžete dále upravovat.
V poli Splátka celkem bude uvedena celková splátka, která musí odpovídat údaji uvedenému ve smlouvě.
Pole Záloha vyplňte pouze v případě, že byla uhrazena záloha. Zálohu zadejte v měsíční výši kladně nebo záporně. Do výpočtů a sestavení splátek se vždy přebírá záporná částka.
Do vedlejšího pole uveďte předkontaci, na kterou bude tato záloha zaúčtována.
Předkontace a členění DPH pro vstupní cenu, finanční činnost, pojistné a předkontace pro zálohu mohou být již předvyplněny údaji uvedenými v agendě Nastavení/Globální nastavení v sekci Majetek.

Na následující páté straně průvodce vyberete Typ výpočtu a v poslední části průvodce zvolte, ke kterému datu budou daňově uznatelné náklady zaúčtovány. Možností je daňové náklady zaúčtovat ročně (tzn. k 31. 12. příslušného účetního období) nebo měsíčně k datu splatnosti jednotlivých splátek.
Po zvolení povelu Dokončit zadejte požadované údaje ve formuláři agendy a majetek uložte prostřednictvím klávesové zkratky Ctrl+Enter. 

Po uložení záznamu se zobrazí dialogové okno, zda chcete vytvořit závazky pro aktuální rok. Zvolíte-li Ano, program automaticky vygeneruje příslušný počet splátek pro aktuální účetní období do agendy Ostatní závazky. Rozhodnete-li se prozatím závazky nevytvářet, máte možnost je vytvořit později prostřednictvím povelu Vytvoření závazků z nabídky Záznam.

Pomohla Vám tato odpověď?   Ano Ne Nevím