otázka
Jaké jsou možnosti pro odesílání dokladů emailem z programu POHODA?
odpověď
POHODA nabízí několik možností, jak odeslat email přímo z programu.
V agendě NASTAVENÍ/UŽIVATELSKÉ NASTAVENÍ v sekci Email lze definovat jednotlivým uživatelům způsob odeslání emailu.
Nastavení je definováno pro každého uživatele a v každé účetní jednotce zvlášť.
-
Výchozí (MAPI)
POHODA použije automaticky výchozího poštovního klienta operačního systému, např. Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, Opera, apod.
-
Microsoft Outlook (COM)
Pomocí této volby je možné odesílat e-maily prostřednictvím desktopové aplikace Microsoft Outlook, zvláště pokud volba Výchozí nefunguje. Volba není kompatibilní s jinými emailovými klienty.
-
SMTP
Použití této volby vyžaduje další nastavení, jelikož komunikuje přímo se vzdáleným serverem pro odeslání pošty (SMTP).
Volbu využijete v případě,že používáte POHODU v prostředí, kde nelze/není vhodné používat emailového klienta, tedy např. Terminálový server, Hosting.
Nebo pokud si vystačíte s webovým přístupem do některého veřejně dostupného emailového serveru, např. seznam.cz.
Detailní popis nastavení naleznete v samostatném FAQ: Jak mám nastavit připojení k SMTP serveru, aby šlo odesílat emaily z POHODY?
-
Gmail
Pokud používáte emailové služby společnosti Google (Gmail, Google Workspace), použijte toto nastavení.
Jelikož v roce 2021 dochází k vypnutí přístupu méně zabezpečených aplikací k účtu Gmail a tudíž není možné použít volbu SMTP, byla přidána možnost bezpečného připojení pomocí protokolu OAuth 2.0.
Tlačítko Autentizovat otevře webovou stránku pro přihlášení k účtu Google, po povolení oprávnění aplikace Stormware e-mail bude možné odesílat zprávy přímo z POHODY.
-
Microsoft Outlook
Jestliže používáte emailové služby společnosti Microsoft (Outlook.com, Office 365), vyberte toto nastavení.
Email je odeslán pomocí bezpečného připojení protokolu OAuth 2.0.
Tlačítko Autentizovat otevře webovou stránku pro přihlášení k účtu Microsoft, po povolení oprávnění aplikace Stormware e-mail bude možné odesílat zprávy přímo z POHODY.
-
S nastavenou volbou Výchozí (MAPI) nebo Microsoft Outlook (COM)
POHODA při odeslání emailu vytvoří a předá zprávu s přílohou výchozí poštovní aplikaci systému, před odesláním můžete zprávu upravit v otevřeném okně poštovní aplikace.
V agendě ADRESÁŘ/UDÁLOSTI a na záložce Události na dokladu je uvedeno kdy a pro jaký email byla zpráva vytvořena (nelze ověřit odeslání).
Email se do databáze neukládá.
-
S nastavenou volbou SMTP, Gmail nebo Microsoft Outlook
POHODA při odeslání emailu vytvoří zprávu a otevře vlastního emailového klienta, kde lze zprávu upravit, tlačítko OK zprávu odešle.
V agendě ADRESÁŘ/UDÁLOSTI a na záložce Události na dokladu je uvedeno na jaký email a kdy byla zpráva odeslána.
V agedně SOUBOR/DATOVÁ KOMUNIKACE/ODESLANÉ EMAILY je zaznamenán celý email včetně stavu odeslání.
Samotné odeslání provedete přímo z agendy, kde vytváříte daný doklad, ten musí být před odesláním uložen (Ctrl + Enter).
Lze použít některý z těchto postupů:
-
Nejjednodušší způsob je použití funkční ikony ze standardní lišty:
Exportovat výchozí sestavu do PDF a vložit do emailu.
Funkce automaticky vytvoří email a jako přílohu vloží výchozí sestavu v PDF.
-
Stejnou ikonu naleznete v liště Náhledu tiskové sestavy.
Stisknutím tlačítka je vytvořen email a vybraná sestava je vložena jako PDF příloha.
-
Při výběru sestavy (SOUBOR/TISKOVÉ SESTAVY klikněte na černou šipku u tlačítka PDF a vyberte volbu Odeslat PDF emailem. Vytvoří se email a vybraná sestava je vložena jako PDF příloha.
-
HTML sestavy odešlete z okna Tisk (SOUBOR/TISKOVÉ SESTAVY) pomocí tlačítka Odeslat (zobrazí se místo tlačítka Vytisknout).
Jako příloha emailu je vložena stránka ve formátu HTML.
-
V agendách Vydané faktury, Vydané zálohové faktury a Interní doklady lze použít volbu ZÁZNAM/KOMUNIKACE/EXPORT DO ISDOC (lze také přes pravé tlačítko myši), zobrazený průvodce vytvoří soubor ve formátu ISDOC a pokud označíte volbu Odeslat emailem na první straně, vloží se jako příloha emailu.